Fakturering av kommunale avgifter og gebyrer

Her finner du informasjon om fakturering av kommunale avgifter og gebyrer

Hvor ofte kommer regningene?

 

Normalt sender Kautokeino kommune faktura for kommunale avgifter og eiendomsskatt tre ganger i året. Det er også mulig å be om månedlig fakturering. 

 

Tre ganger i året

Kommunen sender ut regninger normalt i slutten av april, august og desember. Betalingsfrist er 14 dagers.

 

Normale betalingsfrister, hvis man ikke har bedt om månedlig fakturering er;

  • 20. mai
  • 20. september
  • 20. januar

 

Faktura for øvrige kommunale tjenester sendes ut løpende eller månedlig.

 

 

Tilbud om månedlig fakturering av kommunale avgifter og eiendomsskatt

Kautokeino kommune tilbyr fra 2019 månedlig fakturering av kommunale avgifter og eiendomsskatt.
Send en e-post eller et brev til Kautokeino kommune med beskjed om at du ønsker faktura hver måned.

  • E-post-adresse: e-post@kautokeino.kommune.no
  • Brevadresse: Bredbuktnesveien 6, 9522 Kautokeino

Det er utarbeidet et eget skjema hvor man fyller inn opplysninger som sendes kommunen. 

 

Kautokeino kommune sender ut faktura hvert tertial dersom abonnenten ikke har bedt om endring av fakturering.

 

 

En regning for hver eiendom


Det sendes normalt ut en regning for hver eiendom. Hvilke tjenester den enkelte eiendom benytter vil danne grunnlag for fakturen, men normalt vil faktura for kommunale avgifter bestå av blant annet renovasjonsgebyr, vann- og avløpsavgift, feieravgift og festeavgift for kommunale tomter. De som har vannmåler vil få faktura for foregående års forbruk. Kommunale avgifter sendes til den som står oppført som eier for eiendommen.

 

Kommunestyret fastsetter årlig satser for kommunale avgifter og gebyrer. Satsene finner du i gebyrhefte.

 

Hvor sendes regning?

Regning for kommunale avgifter og eiendomsskatt sendes den som er oppført som eier i matrikkelen. Regningen sendes til eiers folkeregistrerte adresse. Hvis regningen skal sendes til en annen adresse enn folkeregistrert adresse, må adresseopplysninger endres i folkeregisteret. Informasjon om hvordan du går frem finnes under hjemmesidene til skatteetaten.

 

Min eiendom 

Portalen Min eiendom gir deg opplysninger om eiendommen din. Her finnes informasjon om din eiendom og kommunale tjenester tilknyttet eiendommen. Du kan gå inn i portalen og blant annet finne ut hva som er fakturert på din eiendom, hvor mye du har betalt i kommunale avgifter og eiendomsskatt.

Tjenesten kan du finne via Min Eiendom sin påloggingsside. Du logger deg på med ID-løsninger som for eksempel bank-ID på mobil.

Les mer om tjenesten her. 

 

Min Eiendom Norkart