eDialog

E-post kan være en usikker kanal for sensitiv post. Med tjenesten eDialog kan både privatpersoner og virksomheter sende dokumenter til Kautokeino kommune via en sikker og effektiv kanal.

Send inn post via eDialog

Tjenesten krever sikker identifisering, som for eksempel BankID, BankID på mobil, MinID, med flere.

 

Bruk av tjenesten gir mange fordeler

  • Data blir overført kryptert.
  • Det gir en sikker identifikasjon av avsender.
  • Vi mottar posten din raskere, og det medfører en raskere saksbehandling.

Når kan jeg benytte eDialog?

  • når du sender post med konfidensielle opplysninger
  • når du sender dokument til eksisterende sak
  • når du sender andre dokumenter

Når kan jeg ikke benytte eDialog?

Slik fyller du ut eDialog-skjema

  • Velg om du er privatperson/innbygger (fødselsnummer) eller om du representerer en virksomhet (organisasjonsnummer)
  • Obligatoriske felt er merket med *
  • Beskriv hva sendingen handler om i tittelen. Har du allerede et saksnummer fra Kautokeino kommune skriver du dette inn i tittelen. Eksempel: "2022/58 – Tilbakemelding på tilbud"
  • Din kommentar blir lagt inn som informasjon under tittelen.
  • Vurder om sendingen inneholder personsensitive opplysninger.
  • Last opp nødvendige vedlegg.
  • Klikk på «send forsendelsen». Du vil få en kvittering i nettleseren din. Denne blir også sendt til e-postadressen din med referansenummer for sendingen.

Forsendelse av dokumenter som er unntatt offentlighet

Tjenesten eDialog er godt egnet til å sende inn dokumenter merket unntatt offentlighet. Kanalen er kryptert og avsender autentisert.

Husk å merke tittelfeltet med «UOFF» i tillegg til sakstittel.

Du kan også svare kommunen via eDialog

Dersom Kautokeino kommune sender brev til deg der vi ber om svar, kan eDialog brukes for å sende ditt svar tilbake til oss.

I noen brev vil det være en lenke til eDialog-skjemaet, hvor du kan logge inn og sende svar. Ikke alle brev har direktelenke, men du kan da logge inn via lenken i teksten over.