Avløpstjenestens leveringsvilkår

Felles mål:Både du, som abonnent, og Kautokeino kommune, som eier av anleggene som tar i mot avløpsvannet, ønsker det samme: Best mulig tjeneste for lavest mulig pris. Men for å få dette til må begge parter holde seg til visse regler.

Dette dokumentet inneholder hvilke regler som gjelder og hva som kan gjøres når abonnenten mener tjenestene ikke er slik de bør være.

Kommunens forpliktelser

1. Bortledning og rensing av avløpsvann

  • Spillvann (kloakkvann) skal ledes bort og renses kontinuerlig 24 timer i døgnet slik at det ikke skapes lukt eller hygieniske problemer fra offentlige anlegg.
  • Bortledningen skal heller ikke føre til overløpsutslipp i lokale vassdrag ved normal driftssituasjon.
  • Kommunen skal drifte, vedlikeholde, utbedre og renovere avløpsanleggene for å tilfredsstille både gjeldende lover, forskrifter og konsesjoner, samt tilstrebe og oppfylle kommunens egne mål i forhold til vann- og vassdragskvalitet.
  • Dersom det oppstår driftsproblem(er) ved offentlig ledningsnett og/eller installasjoner, skal kommunen etter å ha blitt klar over eventuelle problemer handle så raskt som mulig for å fjerne årsaken til problemene.

2. Informere, varsle og holde kontakt med abonnentene

  • Akutte utslipp til vann og vassdrag som kan ha betydning for abonnentene blir varslet så snart som mulig.
  • Kommunen informerer årlig gjennom annonse i lokalavisen og på kommunens hjemmeside om endringer i priser og/eller leveransen før første faktura sendes ut.
  • Nye abonnenter får tilsendt forskrift om vann- og avløpsgebyrer, gjeldende prisliste, dette dokumentet og annen informasjon om kommunens avløpstjenester.
  • Henvendelser (både skriftlige og muntlige) fra abonnenter vedrørende driftsproblemer besvares raskest mulig og senest innen 3 uker fra mottakstidspunktet.
Abonnetens forpliktelser

Abonneantta geatnegasvuođat, mat leat mearriduvvon čáhce- ja rufedivat láhkanjuolggadusas ja gullevaš mearrádusain, mearkkaša ahte abonneanta erenoamážit galgá:

  • Rufedivada máksit fakturá vuođul.
  • Sihkkarastit ahte priváhta revrret leat biddjon suohkana mearrádusaid vuođul.
  • Iežat rusttega doallat ortnegis suohkana mearrádusaid vuođul (buhtisvuođarusttet, revrriid ja oktasaš priváhta jođasneahtta ja maiddái laktima suohkana váldojohtasii).
  • Farggamusat ohcat ja buoridit suođu iežat, priváhta rusttegis, addon áigemearrái.
  • Koble ut gammel slamavskiller der kommunen krever det.
  • Ii goassige leiket hivssegii kjemikálaid, oljjuid, luovosdiŋggaid jnv. dahje diŋggaid go lihpariid, vuovttaid, Q-tipsaid, buhtisvuođalimskuid, ja sullasaš diŋggaid.
  • Doppe gos lea dovddus dulvevárra, doppe ferte opmodaga sihkkarastit dulvvi vuostá ja installeret automáhtalaš njielahaga (báhcahanventiillain).
  • Ale váldde gievkkandoapparfeartna atnui.
  • Suohkanii dieđit jus leat hehttehusat/stáđismeahttunvuođat ruferusttegis.
  • Muđui čuovvolit suohkana čujuhusaid ja dieđuid.
Priser og betalingsbetingelser

Prisen for avløpstjenestene er fastsatt i henhold til kommunens forskrift om vann- og avløpsgebyrer, og går i sin helhet til dekning av kommunens kostnader knyttet til avløpstjenestene. Størrelsen på gebyret fastsettes årlig av kommunestyret, og fremkommer av gebyrregulativet.

Årsgebyret fordeles på tre terminer i året. Dersom forbruket stipuleres etter areal, betaler abonnenten lik sum tre ganger i året. Dersom abonnenten har vannmåler, betales forbruksgebyret først som et à konto beløp, som deretter avregnes ved første termin etterfølgende år.

Generelt antas det at avløpsmengden er like stor som vannforbruket. Ved forsinket betaling tilkommer renter etter Lov om renter ved forsinket betaling.

Klage og erstatning

Mener abonnenten det har oppstått en mangel ved avløpstjenesten i forhold til det som er beskrevet foran, kan klage sendes til kommunen. Klagen sendes så raskt som mulig etter at mangelen er oppdaget.

Kommunen vil da sjekke forholdene så snart som mulig, avhengig av sakens karakter. Uansett vil abonnenten få tilbakemelding innen 3 uker. For å få avklart rettigheter vedrørende prisavslag og erstatning kan abonnenten kontakte sitt forsikringsselskap, kommunen eller forbrukerkontoret.

Mest aktuelle lover og forskrifter